Elk jaar opnieuw doen we een herfstschoonmaak in onze afvalenergiecentrale. Voor die schoonmaak gaat onze centrale twee weken in ‘stilstand’. Op die manier hebben 140 medewerkers de tijd om 983 taken uit te voeren, en alles in gereedheid te brengen voor een nieuw jaar vol verbranding (en smurrie).
En hoewel we in stilstand zijn, beweegt er van 19 september tot 2 oktober heel wat op onze site. Lees hieronder wat het precies inhoudt, waarom er zoveel medewerkers en externe firma’s betrokken zijn en ontdek waarom twee weken stilstand een absolute must is.
Jouw restafval, onze brandstofbron
Het moment dat jij jouw afval op de stoep plaatst, schieten wij in actie. Een van onze ophaalploegen pikt het afval op aan jouw voordeur en voert het af. Afvoeren? Inderdaad, elke afvalsoort brengen we naar een speciale depot, want op die manier kunnen we het ingezamelde afval recycleren of hergebruiken.
Met je restafval gaan we zelf aan de slag. Onze restafvalploegen storten je groene zak of de inhoud van je container in onze stortbunkers. Vier gigantische sleuven waar niet alleen het afval van de inwoners van Gent en Destelbergen in verzameld wordt, maar ook dat van andere gemeenten of afvalverwerkende bedrijven. Zo'n grote hoeveelheid afval is meer dan nodig om onze installatie brandende te houden.
Nadat je afval door de afvalophalers in de stortbunker wordt gedeponeerd, staan onze medewerker van de afvalenergiecentrale (AEC) klaar om je afval een tweede leven te geven. Resultaat? Elektriciteit en warmte voor de IVAGO-site in de Proeftuinstraat, maar ook het UZ Gent en Eastman genieten volop van het tweede leven van jouw afval. Wat overblijft, sluiten we aan op het openbare net.
Onze brandstof? Een smerig goedje
Dat alles heeft ook een keerzijde: restafval is een zeer ‘vuile’ brandstof, wat maakt dat onze centrale een enorme beproeving ondergaat.
Een jaarlijkse grondige reiniging met bijhorende herstellingswerken is dus meer dan nodig. In de ovens controleren we de vuurvaste bekleding. Daarvoor moeten we een van de meest broze stukjes van onze centrale afbreken en opnieuw metsen.
Je kan het je misschien moeilijk inbeelden, maar dat er veel knopjes, systemen en apparaten bij komen kijken, dat kunnen we je garanderen. Het is dus ook belangrijk dat dit alles tijdens de stilstand aan een grondige inspectie en controle onderworpen wordt. Op die manier weten we of onze centrale voldoet aan de wettelijk vereisten. En geloof het of niet, die zijn heel streng!
Stilstaan om vooruit te gaan
Klinkt gemakkelijk, toch? Stilleggen, controleren, dubbelchecken en weer doorgaan. Over vooruitgang gesproken. Waarom duurt het dan zo lang? Daarnet vertelden we je al dat restafval een vuile brandstof is. Voor we daadwerkelijk van start gaan met de herstellingen, moeten we dan ook alles grondig reinigen.
Een reinigingsbeurt per jaar? Daarmee redden we het niet. Daarom doen we doorheen het jaar regelmatig aan ‘ploffen’. Dit wil zeggen dat we een grote hoeveelheid aan lucht door onze stoomketels laten razen, om stof- en vuildeeltje oppervlakkig te verwijderen. Je leest het goed, oppervlakkig. Tijdens de stilstand is het noodzakelijk om de handen uit de mouwen te steken en alle vuiltjes en stofjes te verwijderen. Dit doen we door de stoomketels van naadje tot draadje te zandstralen.
Een grote vooruitgang, want zo slagen we erin om de stoomketels weer optimaal te laten draaien. Maar dat is niet alles. Jaarlijks grijpen we de stilstand ook aan om nog meer (technische) vooruitgang te boeken. Dit jaar bijvoorbeeld krijgt het dak van de grote stortbunker een nieuwe bekleding en vernieuwen we de luchtkoeler van de stoomturbine.
En wat nu?
Om vooruit te kunnen gaan, moeten we letterlijk even stilstaan. Twee weken per jaar verbranden we geen afval, maar blijf jij wel afval produceren. En hoewel onze installatie even on hold staat, gaan onze huisvuilploegen nog steeds elke week op pad en blijven we dus ook je restafval ophalen en afvoeren. De eerste week komt je groene zak of de inhoud van je restafvalcontainer terecht in onze eigen stortbunker.
Als die zo goed als vol is, brengen alle vrachtwagens hun afval naar een tijdelijke opslagplaats bij Suez in Desteldonk. Je mag opslagplaats heel letterlijk nemen, want van zodra onze oven weer op volle toeren draait, transporteren we het afval terug naar onze stortbunker en gaat het onze oven in. Het staat dus vast: elke groene zak of rolcontainer die jij aanbiedt wordt door ons verbrand.
In normale omstandigheden duurt het volledige proces, van je deur tot energie/warmte, ongeveer een dag. Tijdens en vlak na de stilstand duurt dit wel wat langer. Enerzijds omdat we je afval tijdelijk opslaan, anderzijds omdat ook na de stilstand niet alles meteen op volle toeren draait. Onze centrale heeft na de stilstand net iets meer tijd nodig om aan maximale capaciteit te kunnen verbranden. We leggen dus heel bewust onze installatie uit, want die start je niet, zoals jouw oventje thuis, gewoon maar op.
983 taken in twee weken
De heropstart van het verbrandingsproces is dus een grote puzzel en vraagt heel wat organisatorisch werk. Bedenk je dan eens wat een werk de coördinatie van de volledige stilstand is. Er gaat een maandenlange voorbereiding aan vooraf: planningen en programma’s vastleggen, offertes opvragen, afspraken maken met leveranciers ...
In totaal voeren we samen met externe bedrijven bijna 1000 taken uit tijdens die twee weken van stilstand. Dat gaat van werkjes van 2 uur tot grote opdrachten die 4 dagen duren. Om dit alles te kunnen waarmaken, roepen we de expertise in van 36 verschillende firma’s. Op de drukste dagen zijn er gemakkelijk zo'n 140 mensen aan het werk in en rond onze centrale.
140 mensen extra, dat is heel wat. Ook dat daagt onze medewerkers uit om alles goed te coördineren en te plannen Niet elke bezoeker mag en kan overal lopen op onze site. Zo gelden er op bepaalde plekken veiligheidsmaatregelen en -voorschriften. Steeds een vurige uitdaging om alles duidelijk te krijgen, maar dit jaar net iets specialer dan anders. Naast de bestaande maatregelen die we elk jaar nemen, zijn we dit jaar genoodzaakt om de lijst aan te vullen met de nodige coronamaatregelen. We proberen iedereens veiligheid, zowel technisch als op vlak van volksgezondheid, te waarborgen en rekenen hierbij natuurlijk op de verantwoordelijkheidszin van alle IVAGO- en externe medewerkers.
Nieuw onthaal
Een goede ontvangst voor alle externe firma’s is essentieel voor een vlotte en veilige samenwerking. Om dit te kunnen garanderen, ontvangen we de 36 firma’s in een tijdelijk IVAGO-onthaal. Elk jaar bouwen we een container in een mum van tijd om tot ons ‘Stilstandonthaal’. Iedereen die te maken heeft met de stilstand van onze afvalenergiecentrale meldt zich daar aan. Personeel van Security G4S controleert 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 alle documenten. Dit jaar is er ook een koortsdetectiesysteem en een extra ontsmettingsstand aanwezig. Op die manier ontlasten we niet enkel onze eigen onthaalmedewerkers, maar kan ook de controlekamer van de centrale zich volop concentreren op het operationele werk.
Hoewel de oven even rust, is een stilstand allesbehalve stilstaan.