Mijn IVAGO

Ik ben mijn activatiecode of klantnummer kwijt. Wat moet ik doen?

Geen probleem! Vul dit formulier in en we sturen je de nodige gegevens om te registreren op ons e-loket.

Waar kan ik de ophaalkalender voor mijn bedrijf vinden?

Elke bedrijf heeft een ophaalkalender op maat. Je kan deze raadplegen in Mijn IVAGO. Meld je aan en klik in het menu op Ophalingen
 

Ik wil de vakantie voor mijn zaak doorgeven. Hoe doe ik dit?

Je kan de vakantie van je zaak doorgeven op Mijn IVAGO. Volg hier voor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. Is het de eerste keer, dan heb je een klantnummer en activatiecode nodig. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  2. Eenmaal aangemeld, ga je naar Aanvragen. 
  3. Er verschijnt een overzicht met alle formulieren. Kies voor het formulier Vakantieperiode.
  4. Volg de stappen in het formulier en vul alle velden in.

Ik wil graag mijn contract stopzetten. Wat moet ik doen?

Stuur een aangetekende brief naar IVAGO met de reden van stopzetting. Bij ontvangst van de brief contacteren bij jou betreft een mogelijke einddatum van het contract, alsook verdere info. 

Hoe meld ik me aan op 'Mijn IVAGO'?

Je wil de eerste keer aanmelden op Mijn IVAGO? We leggen je stap voor stap uit hoe je dit doet.

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

 

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'We vinden geen account met dit e-​mailadres'.

Er bestaat nog geen account met je e-mailadres. Je kan gewoon een nieuwe account aanmaken. 

Onderstaande stappen helpen je hierbij:

  1. Ga naar Mijn IVAGO en klik op ‘Maak een account aan’.
  2. Geef je e-mailadres in en bepaal je wachtwoord.
  3. De eerste keer vragen we je ook om een klantnummer en activatiecode. Heb je deze nog niet ontvangen? Vraag de codes aan via dit formulier
  4. Vink de gebruikersvoorwaarden aan en klik op de knop 'Inschrijven'.
  5. Je bent nu aangemeld en kan je gegevens raadplegen. 

Welke formulieren kan ik invullen op 'Mijn IVAGO'?

Wil je snel een antwoord op je aanvraag, vul dan het juiste formulier in op Mijn IVAGO

Je kan kiezen uit onderstaande formulieren:

  • Vakantieperiode.
  • Afroep inplannen
  • Bestelling bedrijfsafvalzakken
  • Bestelling huisvuilzakken
  • Afspraak vertegenwoordiger
  • Aanvraag IVAGO-kaart
  • Grofvuil op afspraak 
  • Aanvraag offerte
  • Wijzigen gegevens

Ik probeer me aan te melden, maar krijg steeds de boodschap 'De combinatie van het e-mailadres en wachtwoord is niet correct'.

Er bestaat al een account met jouw e-mailadres. Waarschijnlijk geef je een fout wachtwoord in.
Tip: Houd rekening met hoofdletters.

 Je kan een nieuw wachtwoord instellen door onderstaande stappen uit te voeren. 

  1. Ga naar 'Mijn IVAGO' en klik op "Wachtwoord vergeten?".
  2. Vul in de velden je e-mailadres in en klik op de knop ‘Indienen’.
  3. Je ontvangt een e-mail in je mailbox met instructies.
    Controleer zeker ook je folder met spam of ongewenste mails.
  4. Open de e-mail en klik op de link in de e-mail. 
  5. De website opent opnieuw. Geef je nieuw wachtwoord in beide velden in en klik op ‘Opslaan en aanmelden als’. 
  6. Je bent nu aangemeld op 'Mijn IVAGO'. 
  7. Verschijnt de melding ‘Er zijn geen klantgegevens gevonden', klik dan bovenaan op ‘Kies een adres’ en selecteer je adres. 

Hoe gebruik ik 'Mijn IVAGO'?

Wil je weten hoe je 'Mijn IVAGO' gebruikt? We leggen je het graag nog even stap voor stap uit aan de hand van een animatiefilm! Klik hier om de instructiefilm te bekijken.

Sociale toelage

Ik kreeg een bon sociale toelage, waarom krijg ik deze bon?

Jij of je gezin voldoet aan bepaalde voorwaarden waardoor je een sociale toelage krijgt voor het aanbieden van je afval. Met deze bon krijg je, afhankelijk van je adres en de grootte van je gezin:

  • een bedrag op je IVAGO-rekening 
  • een bepaald aantal huisvuilzakken van IVAGO 

Ik kreeg een bon sociale toelage, wanneer krijg ik deze toelage?

Als je recht hebt op de toelage word je verwittigd per brief. De bon zit bij de brief.

Werk je met een ondergronds sorteerpunt?

  • Dan hoef je niks te doen! Het bedrag komt vanzelf op je IVAGO-rekening.

Werk je met huisvuilzakken of containers? 

  • Dan wissel je de bon in voor gratis huisvuilzakken.
  • Je krijgt vanzelf nog een extra bedrag op je IVAGO-rekening. 

Wat kan ik met het bedrag op mijn IVAGO rekening doen?

Je kan het bedrag gebruiken voor IVAGO-diensten zoals:

  • De ophaling van je afval in containers 
  • Een grofvuilophaling aan huis
  • Een bezoek aan het recyclagepark

Is de toelage die ik krijg voldoende? Hoe kan ik daarvoor zorgen?

Sorteren is de oplossing !
Breng niet-kapotte spullen naar de Kringwinkel. 
Gooi je het toch weg? Dan is restafval de duurste fractie, maar die zak/container is niet snel vol als je goed sorteert. Goed sorteren is dus goed voor de portemonnee!

Raadpleeg onze afvalgids voor alle sorteerregels.                   

Wat gebeurt er met mijn toelage als ik het niet gebruik?

Als je jouw krediet niet gebruikt vóór 25 april 2025, wordt maximaal de helft overgedragen naar het volgende jaar. Het jaar nadien vervalt het volledig.

Ik ben mijn bon met sociale toelage verloren, wat nu?

Je kan met je identiteitskaart naar een van de verdeelpunten gaan om je zakken op te halen. 

Wat als ik mijn zakken niet zelf kan ophalen?

Als je zelf niet om de zakken kan komen, kan iemand anders je zakken komen afhalen. Opgepast: deze persoon moet zowel jouw als zijn/haar eigen identiteitskaart kunnen voorleggen. 

Waar kan ik de bon omruilen voor zakken?

Op de achterkant van jouw brief staan de verdeelpunten in Gent. Hierop vind je de adressen en openingsuren van de verdeelpunten. 

Containers

Hoe kan je jouw gft container proper houden?

Een eenvoudige manier om te voorkomen dat afvalresten in de container achterblijven, is onderin enkele vellen krantenpapier leggen. Wanneer de container geledigd wordt, wordt deze gekanteld en geschud. Een stuk krant komt makkelijk los en bijgevolg zal al het afval erboven uit de container verwijderd worden. Bovendien absorbeert het krantenpapier vocht dat afkomstig is van het afval. 

Je kan je gft ook verzamelen in bio-composteerbare zakjes. Gebruik zeker de juiste bio-composteerbare, plastic is immers verboden in de gft-container.

Hoe vermijd ik fruitvliegjes in mijn gft-container?

Fruitvliegjes kan je vermijden door je gft te verzamelen in bio-composteerbare zakjes. Het helpt ook wanneer je het gft-afval telkens met een vel krantenpapier afdekt.

Hoe houd ik mijn container netjes?

Propere containers. Dat is fijner voor jezelf, je buren en onze medewerkers.

  • Maak je grijze container proper met een schoonmaakproduct.
  • Je groene container spoel je best regelmatig uit met water zodat er geen resten achterblijven. 
    • Gebruik geen chloor of bleekwater om je container te poetsen, want die verstoren het composteerproces .
      Gebruik een neutrale zeep of soda.
    • Bied je gft-bak regelmatig aan, zodat het afval niet begint te composteren of gisten.
    • Maden in je gft-bak? Leg er een takje klimop of wat takjes lavendel in. Klimop is giftig voor maden, ook lavendel is hun natuurlijke vijand.

Kan ik een slot aankopen voor mijn container?

Ja. Je kan een slot aankopen voor je container van 120 liter, 240 liter, 770 liter of 1.000 liter. Zo verhinder je dat derden er ongevraagd gebruik van maken. Meer info en de tarieven over bedrijfscontainers vind je hier.

Moet ik betalen voor de herstellingskosten bij slijtage aan mijn container?

Je huurt de containers. Eventuele herstellingskosten bij slijtage voeren we gratis uit. Meer info vind je hier.

Composteren

Zijn de sorteerregels voor thuiscomposteren dezelfde als deze voor de gft-ophaling?

Neen, etensresten en keukenafval kan je niet zelf composteren. De vergistingsinstallaties gaan anders te werk waardoor het wel mogelijk is om etensresten te verwerken.

Diensten op aanvraag

Wat doe ik met grofhuisvuil?

Grofvuil kan je laten ophalen op aanvraag. De exacte ophaaldatum kies uit een reeks voorgestelde data.

Wil je toch een andere datum? Kies dan voor een comfortdienst. Voor deze speciale ophaaldienst betaalt u wel iets meer. 



Bekijk hier meer info en de tarieven voor grofvuil op aanvraag.

Facturen

Hoe betaal ik mijn factuur online ?

Je kan je factuur makkelijk online betalen. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Meld je aan op 'Mijn IVAGO'. 
  2. Ga naar 'Mijn verbruik'. 
  3. Kies voor het tabblad 'Documenten'. 
  4. Er verschijnt een overzicht met al facturen en de betaalstatus. 
  5. Klik op 'Betaal nu'.
  6. De factuur opent. Bovenaan verschijnen de betaalmogelijkheden (Bancontact, Maestro, KBC of CBC). Kies de gewenste betaalmogelijkheid. 
  7. Een veilige betaallink verschijnt. Volg de instructies op het scherm om de betaling te voltooien.
  8. Nadat de betaling voltooid, laad je het overzicht 'Documenten' best opnieuw in. Dit kan door in je browser op refresh te klikken. De status van je factuur staat nu op betaald.

Facturen van het recyclagepark kan je momenteel nog niet online betalen. We werken er aan om dit ook mogelijk te maken, maar nog even geduld. 

Hoe raadpleeg ik mijn ledigingen en facturen?

Je kan je ledigingen, facturen en betalingen volgen via Mijn IVAGO. Waar vind ik dit exact?

  1. Meld je aan op Mijn IVAGO en klik vervolgens linksboven op de pagina op bedrijven.
  2. Kies in het menu voor 'Mijn Verbruik'.
  3. Onder het tabblad 'Containers' vind je al je ledigingen. 
  4. Onder het tabblad 'Documenten' kan je al je (downloadbare) facturen en betaalstatus terug vinden.

Is je factuur nog niet betaald? Geen probleem! Je kan ze direct online betalen.

Ophaling

Mijn afval werd niet opgehaald. Waar kan ik dit melden?

Hangt er geen label aan je container, plakt er geen sticker op je zak of zit er geen kaartje tussen je glas of papier met een reden waarom er geen ophaling was, dan ondernemen we graag snel actie bij een niet-ophaling.

Stap 1 -  Controleer 

  • ... je ophaalkalender voor de juiste ophaaldag. Dat kan op de online ophaalkalender
  • ... of je afval op het juiste moment buiten stond. Onze ploegen halen afval op tussen 7 en 17 uur. Plaats je afval dus steeds voor 7 uur buiten. Het exacte uur van ophaling kan verschillen van week tot week. Bij bedrijfsafvalklanten kunnen we al langskomen vanaf 06.30 uur. 
  • ... de nieuwsberichten op onze website en sociale media. Indien er grote problemen zijn dan melden we dit. 

 

Stap 2 - Bied je afval opnieuw aan
Bij structurele problemen (pannes, wegenwerken, file ...) proberen we binnen de twee dagen opnieuw langs te komen.

  • Plaats je afval de volgende dag opnieuw buiten voor 7 uur. 
    Opgelet: Als je afval niet opgehaald werd op dinsdag, plaats je afval dan pas terug buiten op donderdag. Op woensdag doen we geen huis-aan-huisophalingen. 
  • Haalden we je afval niet op binnen de twee dagen, dan bied je je afval aan bij de eerste volgende ophaling. 
     

Met selectieve afvalsoorten (papier/karton en glas) kan je ook terecht op het recyclagepark. 

Stap 3 - Meld een niet-ophaling via ons formulier 

Formulier voor niet-ophaling

Hangt er een label aan je container bel dan naar IVAGO op het nummer 09 240 81 11

Waarom wordt er in de kerst- en zomerperiode minder vaak papier en karton, en glas opgehaald?

Op de ophaalkalender zie je inderdaad dat er in de kerst- en zomerperiode geen papier en kartonophaling is, en ook geen glasophaling. 
We houden ons aan de opgelegde normen van OVAM en halen, zoals moet, 12 keer per jaar papier, karton en glas op. 

Door in onze planning te schuiven, slagen we erin een rustblok in te lassen in de zomer- en kerstperiode. Dit komt goed van pas, want op die momenten nemen onze afvalophalers het vaakst en liefst verlof. 

Ruim mee lachgas op!

Vandaag de dag liggen lachgasflessen her en der verspreid op het openbaar domein. Hierdoor komen ze in onze afvalenergiecentrale terecht en veroorzaken ze enorme ontploffingen. Deze ontploffingen berokkenen de afvalenergiecentrale niet alleen veel schade toe die tot tienduizenden euro's oploopt, het brengt ook de veiligheid van de IVAGO medewerkers in het gedrang. Tenslotte is het gebruik van lachgas ook gevaarlijk voor de gezondheid van mensen die lachgas gebruiken. 

In de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem organiseert IVAGO dit testproject: meer informatie en voorwaarden hier.

Moet het deksel van mijn container volledig toe zijn?

Ja. Als het deksel open staat, geef je niet alleen een groter volume afval mee dan waarvoor je een retributie betaalt, het zorgt ook voor technische problemen bij het laden van de containers.

Pmd

Wat is er veranderd aan de sorteerregels voor pmd?

Naast plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons mogen alle andere huishoudelijk plastic verpakkingen sinds 1 januari 2020 ook in de blauwe pmd-zak. Dankzij de technologische evolutie is het nu mogelijk om nog meer plastic verpakkingen te recycleren. Zo belandt er minder plastic bij het restafval en in de verbrandingsoven.

Door gebruikte verpakkingen te recycleren, kunnen we ze opnieuw inzetten als grondstof. Bovendien is de inzameling van pmd goedkoper dan die van restafval. Dus hoe meer je sorteert, hoe voordeliger!

Bekijk de sorteerregels van pmd. 

Welke formaten pmd zakken kan ik kopen?

Vanaf april 2024 zijn er 3 formaten pmd-zakken: 30 liter, 60 liter & 90 liter. De 30 liter zakken mogen vanaf dan gebruikt worden door alle bewoners, dus niet meer enkel voor appartementsbewoners.

Heb je nog 75-liter zakken? Die mag je uiteraard nog gebruiken. Onze ploegen blijven deze ophalen tot ze op zijn.

Opgepast! vanaf april 2024 zijn er veranderingen in de ophaalweek binnen de zakkenzone. Controleer zeker je kalender voor mogelijke veranderingen in de ophaalweek.

Kan ik met mijn pmd terecht op het recyclagepark?

Neen. Het is niet meer mogelijk om pmd binnen te brengen in het recyclagepark!

Moet ik alle verpakkingen uitspoelen voor ze in de blauwe zak mogen?

Neen, maar het mag wel. De verpakkingen moeten leeg zijn en om geurtjes te vermijden, kan het helpen om ze snel even uit te spoelen of zo goed mogelijk leeg te schrapen. 

Wat met chipszakjes, aluminiumfolie en piepschuim?

Chipszakjes mogen in de pmd-zak.

Aluminiumfolie hoort bij restafval. Andere soorten aluminium worden verwerkt op hoge temperaturen. Doordat aluminiumfolie zo dun is, verbrandt het in plaats van te smelten. Hierdoor kan het niet worden gerecycleerd.

Piepschuim (zoals de bescherming van een breekbaar object, bv. een televisietoestel) mag niet in de pmd-zak als het samengesteld is uit kleine "bolletjes".  Ga ermee naar het recyclagepark.



Opgelet: Schaaltjes van maaltijden en charcuterie die gemaakt zijn van geëxpandeerd polystyreen mogen wel in de pmd-zak: als je ze breekt komen er geen losse bolletjes vanaf.

Twijfel je nog? Neem een kijkje in onze afvalgids voor pmd!

Recyclagepark

Welk tarief betaal ik als bedrijf op de recyclageparken?

Als bedrijf, gevestigd in Gent of Destelbergen, kan je jouw afval afleveren in onze recyclageparken met weegbrug. Zowel bij het binnen- als het buitenrijden van het park wordt het voertuig gewogen. Het verschil in gewicht wordt gefactureerd. Het toegepaste tarief hangt af van de soort afval dat je aflevert. 

Om toegang te krijgen tot de parken heb je een IVAGO recyclageparkkaart nodig. 

Bekijk hier de tarieven voor Gentenaars.

Bekijk hier de tarieven voor Destelbergenaars.

⚠️ Opgelet: Als bedrijf kan je enkel terecht op onze parken MET weegbrug.

Kan ik zonder toegangskaart terecht op het recyclagepark?

Neen. Zonder groene recyclageparkkaart kan je niet terecht op onze IVAGO-recyclageparken. Deze kan je hier aanvragen.

 

Ik ben mijn IVAGO- of sorteerpuntkaart kwijt. Kan ik een nieuwe ontvangen?

Ben je je IVAGO- of sorteerpuntkaart verloren, dan kan je een nieuwe kaart aanvragen. Je betaalt hiervoor 15 euro. We zetten je gegevens over op deze nieuwe kaart. Zo ben je geen gratis aanbiedingen kwijt.

Je kan een nieuwe IVAGO-kaart voor je bedrijf aanvragen via dit formulier.

Je kan een nieuwe sorteerpuntkaart aanvragen via dit formulier.

BELANGRIJK

  • Bij diefstal worden geen kosten aangerekend.
    ⚠️ Je dient wel een bewijs van de politie voor te leggen.

Wat als ik niet zelf naar het recyclagepark kan komen?

Het is niet altijd voor iedereen even eenvoudig om naar het recyclagepark te komen. Hieronder geven we een overzicht van mogelijke oplossingen:

  • Je kan hulp krijgen om naar het recyclagepark te komen of grofvuil buiten te zetten: betalende hulp kan aangevraagd worden via wijkwerken
  • Neem een kijkje op Ring Twice om mensen te leren kennen die jou hierbij kunnen ondersteunen.
  • Plaats een berichtje op Hoplr en kijk welke buren in jouw buurt jou kunnen helpen.

 

Wat met materiaal dat nog niet kapot is?

  • Heb je elektro of herbruikbare spullen? Denk dan zeker ook aan de Kringwinkels of geefkasten
  • Heb je spullen die de kringwinkels niet meer aanvaarden? Dan kan je misschien deze alternatieven uitproberen: 
  • Op de applicatie  Hoplr kan je spullen gratis weggeven aan buren
  • Op de facebook groep Gift Gent (facebook groep) kan je ook spullen gratis weggeven aan andere Gentenaars
  • Weggeefwinkels:
  • Sommige zaken kunnen nog hersteld worden, gratis en voor niets! Laat je spullen herstellen tijdens één van onze repair cafés 

Wanneer zijn de recyclageparken open?

Onze openingsuren:

Dinsdag tot zaterdag: 9u30 - 17u10

Bij hitteregeling (+ 30 graden) sluiten onze parken vroeger. Check steeds onze website.

 

Onze recyclageparken zijn gesloten op volgende feestdagen:

  • Paasmaandag (1 april)
  • Feest van de arbeid (1 mei)
  • O.L.H. Hemelvaart 
  • Pinkstermaandag 
  • Vlaamse Feestdag (11 juli)
  • Nationale feestdag (21 juli)
  • O.L.V. Hemelvaart (15 augustus)
  • Allerheiligen (1 november)
  • Wapenstilstand (11 november)
  • Kerstmis (25 december)
  • Nieuwjaar (1 januari)

Belangrijk: controleer steeds je afvalkalender voor bijkomende sluitingsdagen van de recyclageparken.

Wanneer sluiten de recyclageparken vroeger?

Wanneer er 's morgens om 6 uur meer dan 30 graden wordt voorspeld in Ukkel (KMI), sluiten al onze recyclageparken een uur vroeger. Deze informatie kan je steeds terug vinden op onze website.

Belangrijk: de openingsuren die op onze website worden weergegeven, zijn de juiste. Google geeft soms afwijkende openingstijden aan, die wij niet kunnen aanpassen.

Sorteren

Waarom mogen er sinds 2019 wel dierlijk keukenafval en etensresten in het gft?

Omwille van voedselveiligheid mocht er tot 2019 geen dierlijk afval in de gft-bak. Men vreesde immers dat giftige stoffen of ziektekiemen terug in de voedselketen konden terechtkomen. Uit onderzoek blijkt dat er met de huidige verwerkingstechnieken geen risico’s verbonden zijn aan de inzameling en verwerking van gft-afval.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mogen theezakjes en koffiepads nog steeds bij gft?

Theezakjes of koffiepads bevatten vaak kunststoffen. Om de verspreiding van plastics in het milieu te beperken, horen theezakjes en koffiepads sinds 2019 niet meer bij het gft-afval. Papieren koffiefilters, koffiegruis, losse thee … zijn wel welkom in je gft-bak.

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Mag ik saus, olie en soep ook in de gft-container gieten?

Een restant spaghettisaus, een kom soep of olie horen niet in de gft-container. Ook beenderen, slachtafval, schelpen van mosselen en oesters of stof uit de stofzuiger mogen niet in de container. 

Lees ook de sorteerregels van gft. 

Afval beperken

Hoe kan ik afval beperken?

In een wereld waar afvalbergen blijven groeien, is het belangrijker dan ooit om onze impact hierop te verminderen. Afvalvrij leven is niet alleen goed voor de planeet, maar het kan ook rust en voldoening brengen in je dagelijks leven. Of je nu in de keuken staat, je tuin onderhoudt, of gewoon door je dagelijkse routine gaat, er zijn tal van manieren om bewust met je afval om te gaan. 

Op deze pagina deelt IVAGO een aantal toegankelijke tips om stap voor stap je afval te beperken. 

Hoe kan ik oude spullen een nieuw leven geven?

Heb je thuis iets liggen dat hersteld kan worden? Gooi spullen niet zomaar in de vuilnisbak/container! 

  • Bekijk of de spullen nog bruikbaar zijn voor de Kringwinkel
  • Laat ze herstellen op een Repair café
  • Stel ze te koop/ geef ze weg op tweedehands websites
  • Of maak je vrienden, buren of familie gelukkig! 
  • Weggeven kan natuurlijk ook aan lokale organisaties die bijvoorbeeld kansarmen of daklozen ondersteunen.

 

Lees meer

Welke alternatieven bestaan er om afvalvrij te leven?

Per persoon produceren we gemiddeld 128 kg huishoudelijk restafval per jaar (cijfers 2022). Dat is nog steeds te veel. Nochtans is het eenvoudig om afval te voorkomen. 

Afvalvrije alternatieven bestaan! Voor elk product bestaat wel een afvalvriendelijk alternatief. Laat je inspireren door deze initiatieven.

Hoe zorg ik ervoor dat ik minder onnodige zaken koop in de winkel?

Minder afval, dat begint in de winkel. Als je met een plan naar een winkel stapt, en zo doelbewust je producten uitkiest, verzamel je thuis al snel heel wat minder afval. IVAGO deelt enkele tips en tricks om op een eenvoudige manier te kiezen voor minder afval.

Hoe zorg ik ervoor dat ik minder voedsel wegsmijt?

Slim aan de slag in de keuken, dat is sowieso een goed idee. Want de impact van voedselverspilling op het milieu en je portemonnee is gigantisch. We gingen op zoek naar tips die jou kunnen helpen, zonder al te veel moeite.

Lees meer 

Hoe sorteer ik slim?

Correct sorteren, betekent ook slim sorteren. Een win-winsituatie, want je helpt het milieu een handje én het is goed voor je portemonnee. 

Restafval wordt verbrand. We doen er alles aan om dat op een zo veilig mogelijke manier te doen, met een zo laag mogelijke impact op het leefmilieu. Ook proberen we in onze afvalenergiecentrale te streven naar een maximaal rendement. De geproduceerde stoom wordt geleverd aan het UZ Gent en aan Eastman, maar ook IVAGO maakt gebruik van de geproduceerde energie. Toch is verbranden niet onze favoriete optie als er andere pistes kunnen.

Daarom moedigen we aan om spullen te hergebruiken, te herstellen en dus te recupereren.
Ook composteren en recycleren hebben een beter eindresultaat en ook het proces is minder belastend voor het milieu. 

Lees meer